Programma 10 jaar

10 jaar Campus O³

Congres- en netwerkevent

Vrijdag 13 december van 8:45 tot 17:00 uur

Barenzaal C-mine

Download het programmaboekje als PDF

Of lees verder hieronder


Programma - Tijdslijn

8:45 uur - Onthaal

9:15 uur - Welkomstwoord

9:30 uur - Terugblik 10 jaar Campus O³ - Hilde Haerden

10:00 uur - Keynote - Opvoeden doen we samen - Prof. Dr. J. Devlieghere

11:15 uur - Koffiepauze

11:30 uur - Keynote - Goed omringd - Lynn Geerinck

12:30 uur - Lunch - Standenmarkt Coproducties

13:30 uur - Workshops ronde 1

14:30 uur - Workshops ronde 2

15:30 uur - Wrap-up - Jee Kast

16:00 uur - Receptie - Einde


Plenair gedeelte

9:30 uur

Een terugblik op 10 jaar Campus O³ - Hilde Haerden

Hilde Haerden is de ‘founding mother’ van de Opvoedingswinkel, waaruit Campus O³ is voortgekomen. Zij stond jarenlang aan het roer van het schip. Eerst als directeur van VZW PAS, beter bekend als de Opvoedingswinkel en vanaf 2014 ook als algemeen coördinator van Campus O³. In de zomer van 2021 ruilde ze deze functie na enig beraad in voor een nieuwe functie bij stad Genk als Afdelingshoofd Opgroeien. In die hoedanigheid blijft ze nauw betrokken bij haar geesteskind. In een halfuurtje neemt ze ons mee op pad doorheen 10 jaar Campus O³.

10:00 uur

Opvoeden doen we samen - Prof. Dr. J. Devlieghere

Professor Dr. J. Devlieghere is verbonden aan de Universiteit Gent en voert onderzoek naar gezinspedagogiek, kinderopvang, ouderschap, opvoedingsondersteuning en kleuteronderwijs. Met zijn uiteenzetting geeft hij aan waarom het zo belangrijk is om de krachten te blijven bundelen, maar ook waarom dat tot op heden geen evidentie is in onze verkokerde en gefragmenteerde maatschappij. In het belang van elk kind is het cruciaal dat we de handen naar elkaar blijven uitreiken, dat we blijven samenwerken met als doel het kansrijk opgroeien van élk kind. Op verschillende plekken in Vlaanderen, maar ook verder in Europa wordt er hoe langer hoe meer geëxperimenteerd met het oprichten van kindcentra: ligt daar mee één van de uitdagingen voor het volgende decennium van Campus O³?

11:30 uur

Goed omringd - Lynn Geerinck

Pedagoge Lynn Geerinck is moeder van drie kinderen, gezinscoach, auteur en spreker. Met haar uiteenzetting toont ze aan hoe belangrijk een sociaal ondersteuningsnetwerk is bij het grootbrengen van kinderen en hoe je zo’n ‘village’ steviger kan uitbouwen. Met de uitrol van haar project ‘villagedates.be’ weet ze ouders over heel Vlaanderen samen te brengen rondom ouderschap, playdates en praktische hulp. Hoe? Dat verneem je in deze uiteenzetting.

Na het plenaire gedeelte is het tijd om nieuwe energie op te doen, zowel op vlak van calorieën als op vlak van inspiratie. Doorlopend tussen 12:30 en 13:30 uur voorzien we een ‘walking lunch’ en standenmarkt in de foyer. Dit is hét moment om te netwerken en kennis te maken met de verschillende coproducties die Campus O³ in de afgelopen 10 jaar opzette of waar Campus O³ een partner in is.


Workshops - Themacafés

In het namiddaggedeelte kan je kiezen uit twee* workshops of themacafés. Bij je inschrijving zullen we vragen naar jouw vier voorkeuren. De plaatsen zijn beperkt. We proberen uiteraard maximaal rekening te houden met jouw voorkeuren. Afhankelijk van de interesse en capaciteit, maken we een verdeling. *Er is één workshop die de volledige namiddag in beslag neemt. Indien je hieraan wordt toegewezen, blijft het dus bij deze éne workshop in de namiddag.

Ronde één 13:30 - 14:20 uur

1. Panta Rhei... Hoe veranderde de demografie waarin we werken?

Johan Boucneau - Flankerend Onderwijsbeleid Stad Genk

10 jaar geleden werd een omgevingsanalyse gepresenteerd met de demografische kenmerken van de gezinnen in Genk-Centrum. We zijn nu 10 jaar later. Wat zijn de duurzame kenmerken? Wat zijn de evoluties en vooral: wat betekenen ze voor elk van ons en voor ons netwerk?

2. Ongerustheden bespreken met ouders van jonge kinderen

Sarah Van Haeken & Serafine Dierickx - UCLL Resilient People

Het doel van deze workshop is om zorg- en hulpverleners in de eerste lijn te sensibiliseren rond het bespreekbaar maken van ingrijpende ervaringen in de kindertijd en verontrusting bij jonge kinderen (0-3). Verontrustende signalen ontstaan als je je zorgen maakt over de mogelijke aantasting van de psychische of lichamelijke integriteit. We spreken over ‘mogelijke’ aantasting, omdat je bij verontrusting vaak niet precies weet of en wat er aan de hand is. Wie met kinderen werkt, komt vroeg of laat met verontrusting in aanraking. Het bespreken van ongerustheden kan de gezondheid en het welzijn van alle kinderen ten goede komen. Hoe kan dat eruit zien? Ga er met ons over in gesprek tijdens deze workshop!

3. Een duik in het Plan-trekkersbad!

Veerle Moretti & Lisa Mirisola - De Plan-trekkers

Aan de hand van een aantal aangereikte en/of meegebrachte casussen gaan we op zoek naar wat netwerk, visualiseren, eigen regie, ... kan betekenen om met gezinnen op maat te werken.

4. Het is zoeken

Annelies Moons - Radio- en podcastmaker VRT Radio 1; presentator, moderator, docent

In tijden van onzekerheid floreert een zoekmachine. Dat gaat op voor elk moment van grote verandering: epidemieën, oorlogen en ja, dus ook het prille ouderschap. Nooit eerder gebruikte radio en podcastmaker Annelies Moons Google zo (sub)optimaal als tijdens haar eerste 1000 dagen als ouder. Een zoekmachine oordeelt niet, maar onthoudt wel alle vragen. En dat archief leest als het dagboek dat je als jonge ouder wil bijhouden, maar waar je uiteraard geen tijd voor hebt. Schipperend tussen detailzoekopdrachten en levensgrote zorgen laveer je langs vragen over voeding, relaties, libido, kak (al dan niet fluo), slaap, mild opvoeden, spoed of geen spoed, wespenverdelging, meer kak, snotslangen, schoolkeuzes en waar je organen, zelfbeeld en tijd tijdens al die maanden naartoe gaan. Ze vertelt er graag over (én beantwoord hopelijk ook jouw vragen), want ooit stond er op haar rapport: “praat wel heel graag”. Geen wonder dat ze er haar werk van maakte. Verhalen zijn haar grote liefde: ze vertellen, horen en lezen en daar vooral veel bij voelen en van leren.

5. 10 jaar vrijwilligersbeleid in Campus O³

Loredana Pagan & Marc Janssens; Elif Kamaci; Lisa Thijs - Campus O³; Kind en Taal; Wiegwijs

Campus O³ telt ruim 100 vrijwilligers! Die hebben we ook meer dan nodig om alle taken te vervullen. We zijn dan ook erg blij en dankbaar met de vele helpende handen. Maar vrijwillig is niet vrijblijvend... In deze workshop schetsen we het algemeen kader van ons vrijwilligersbeleid. Hoe verloopt de procedure? Hoe en waarom voeren we geïntegreerde kennismakingsgesprekken? Hoe zetten we in op peoplemanagement? Hoe geven we opvoeden samen vorm en hoe versterken we zo ouders in hun vaardigheden? Wat is onze visie op participatie en vrij-willigheid, de vrijheid om zelf dingen te kunnen invullen? Dat verneem je tijdens deze workshop, inclusief interactieve getuigenissen van deze mensen met een gouden randje!

6. (On)gezond?!

Kerensa Nelissen & Alessandro Cadau - CM Limburg, Gezondheid, Welzijn & Participatie

(On)gezond?! is de manier om op een speelse wijze gezondheidsweetjes over te brengen aan kinderen tussen 6 en 12 jaar. Wat is dat nu precies, die voedingsdriehoek? Hoeveel bewegen we het best? Waarom is praten over hoe je je voelt zo belangrijk? Tijdens deze leuke zoektocht krijgen de kinderen een antwoord op die vragen. We laten jullie als partner in het werkveld graag kennismaken met dit ‘Gezonde Buurt’ format. En hoe kan je een format het best leren kennen? Uiteraard door het zelf te ervaren! We nemen je mee op een wandelavontuur en maken je wegwijs in (On)gezond?!

7. Werken met gezinnen in (kans)armoede: wa make?

Nicole Broucke, Engin Özdemir & Sara Stulens - Lokaal Team Kind & Gezin Midden-Limburg

Het werken met gezinnen en kinderen in (kans)armoede is niet nieuw. Er is al heel wat wetenschappelijk onderzoek rond gevoerd en er is al veel over geschreven en verteld. In deze workshop geven we een inkijk in de manier waarop lokale medewerkers van Kind & Gezin vanuit het Campus O³ netwerk aan de slag gaan met gezinnen in (kans)armoede. We beginnen met een toelichting over de visie van K&G/Opgroeien op (kans)armoede bij gezinnen met jonge kinderen en belichten de bescheiden, maar concrete bijdrage die we als organisatie in het netwerk leveren in de strijd tegen (kans)armoede. Aansluitend ga je als deelnemer zelf aan de slag met een of meerdere casussen. Je zoekt samen met de andere deelnemers in kleine groep naar eventuele ondersteuning, een mogelijk aanpak en oplossingen voor het gezin.

8. Initiatie Opboksen

Vango Tsirimokos - Bokstrainer De Uitdaging Campus O³

De sportievelingen onder ons kunnen kiezen voor een initiatie ‘opboksen’: een methodiek die we vaak inzetten in de begeleiding van kinderen en jongeren. Naast het beoefenen van de bokssport, zetten we ook in op motivatie, doorzettingsvermogen, discipline, sociale vaardigheden en communicatie. Tijdens deze initiatie leer je de beginselen van het olympisch boksen. Dat omvat (oa) een correcte basishouding en het nodige voetenwerk. De techniek wordt afgewisseld met enkele spelvormen. Er is gelegenheid tot douchen na deze activiteit. Voorzie sportieve kledij.

9. Samen sterk! Wanneer je kind in opname gaat ...

Petra Budts & Joyce Delarbre - KPC Genk

Opgroeien kan uitdagend zijn en soms is het nodig dat een kind tijdelijk in een kinderpsychiatrisch ziekenhuis verblijft. Deze ingrijpende stap raakt niet alleen het kind, maar ook ouders, zorgfiguren en de schoolomgeving. In deze workshop ontdekken we wat een opname voor een lagere schoolkind betekent en hoe we als professionals, ouders en scholen een ondersteunend netwerk kunnen creëren. We delen waardevolle inzichten om deze periode zo ondersteunend mogelijk te maken. Samen zorgen we voor verschil!

*Ronde één B 13:30 - 15:20 uur

10. Traumasensitief werken met jonge kinderen

Daisy Boonen - CKG De Stap

In deze workshop leer je hoe je jonge kinderen die trauma hebben meegemaakt, kan ondersteunen door middel van trauma-sensitieve technieken zoals co-regulatie, mentaliseren, de-escalatie en het gebruik van de rustbox. We bespreken hoe trauma invloed heeft op gedrag en emoties en hoe je kinderen helpt binnen hun ‘window of tolerance’ te blijven. Daarnaast besteden we aandacht aan de basisbegeleidingshouding, waarbij een veilige, empathische en voorspelbare benadering centraal staat. Je krijgt praktische handvaten om stressvolle situaties te beheersen en te begrijpen wat er ‘onder de ijsberg’ van gedrag schuilgaat. *Opgelet! Deze workshop neemt het hele middaggedeelte in beslag. Indien je kiest en wordt toegewezen voor deze workshop, blijft het dus bij één workshop deze middag.

11. Meer grip op jezelf: hoe een raampje, een vuurtoren, een bookmark en mandjes hiertoe kunnen bijdragen

Katrien Greunlinx, Sanne Van Poppel & Kaat Pluymers - Pedagogische Trajecten Campus O³

Tijdens deze interactieve workshop gaan we op zoek naar hulpmiddelen, toegespitst op je eigen werk- of persoonlijke context, die bijdragen tot regulatie. Hoe kan het herkennen van je eigen raampje leiden tot meer grip op jezelf? Om sterker te staan in je relaties met leerlingen, collega’s, gezinsleden, ...? Daarnaast reiken we je ook concreet toepasbare tools aan om in te zetten op momenten waarop je het spanningsniveau van jezelf of anderen voelt stijgen. Zo kan je nog meer inzetten op positieve relaties. *Opgelet! Deze workshop neemt het hele middaggedeelte in beslag. Indien je kiest en wordt toegewezen voor deze workshop, blijft het dus bij één workshop deze middag.

Ronde twee 14:30 - 15:20 uur

Enkele workshops worden hernomen, andere zijn nieuw tov ronde één

12. Panta Rhei... Hoe veranderde de demografie waarin we werken?

Johan Boucneau - Flankerend Onderwijsbeleid Stad Genk

10 jaar geleden werd een omgevingsanalyse gepresenteerd met de demografische kenmerken van de gezinnen in Genk-Centrum. We zijn nu 10 jaar later. Wat zijn de duurzame kenmerken? Wat zijn de evoluties en vooral: wat betekenen ze voor elk van ons en voor ons netwerk?

13. Het is zoeken

Annelies Moons - Radio- en podcastmaker VRT Radio 1; presentator, moderator, docent

In tijden van onzekerheid floreert een zoekmachine. Dat gaat op voor elk moment van grote verandering: epidemieën, oorlogen en ja, dus ook het prille ouderschap. Nooit eerder gebruikte radio en podcastmaker Annelies Moons Google zo (sub)optimaal als tijdens haar eerste 1000 dagen als ouder. Een zoekmachine oordeelt niet, maar onthoudt wel alle vragen. En dat archief leest als het dagboek dat je als jonge ouder wil bijhouden, maar waar je uiteraard geen tijd voor hebt. Schipperend tussen detailzoekopdrachten en levensgrote zorgen laveer je langs vragen over voeding, relaties, libido, kak (al dan niet fluo), slaap, mild opvoeden, spoed of geen spoed, wespenverdelging, meer kak, snotslangen, schoolkeuzes en waar je organen, zelfbeeld en tijd tijdens al die maanden naartoe gaan. Ze vertelt er graag over (én beantwoord hopelijk ook jouw vragen), want ooit stond er op haar rapport: “praat wel heel graag”. Geen wonder dat ze er haar werk van maakte. Verhalen zijn haar grote liefde: ze vertellen, horen en lezen en daar vooral veel bij voelen en van leren.

14. Een duik in het Plan-trekkersbad!

Veerle Moretti & Lisa Mirisola - De Plan-trekkers

Aan de hand van een aantal aangereikte en/of meegebrachte casussen gaan we op zoek naar wat netwerk, visualiseren, eigen regie, ... kan betekenen om met gezinnen op maat te werken.

15. 10 jaar vrijwilligersbeleid in Campus O³

Loredana Pagan & Marc Janssens; Elif Kamaci; Lisa Thijs - Campus O³; Kind en Taal; Wiegwijs

Campus O³ telt ruim 100 vrijwilligers! Die hebben we ook meer dan nodig om alle taken te vervullen. We zijn dan ook erg blij en dankbaar met de vele helpende handen. Maar vrijwillig is niet vrijblijvend... In deze workshop schetsen we het algemeen kader van ons vrijwilligersbeleid. Hoe verloopt de procedure? Hoe en waarom voeren we geïntegreerde kennismakingsgesprekken? Hoe zetten we in op peoplemanagement? Hoe geven we opvoeden samen vorm en hoe versterken we zo ouders in hun vaardigheden? Wat is onze visie op participatie en vrij-willigheid, de vrijheid om zelf dingen te kunnen invullen? Dat verneem je tijdens deze workshop, inclusief interactieve getuigenissen van deze mensen met een gouden randje!

16. (On)gezond?!

Kerensa Nelissen & Alessandro Cadau - CM Limburg, Gezondheid, Welzijn & Participatie

(On)gezond?! is de manier om op een speelse wijze gezondheidsweetjes over te brengen aan kinderen tussen 6 en 12 jaar. Wat is dat nu precies, die voedingsdriehoek? Hoeveel bewegen we het best? Waarom is praten over hoe je je voelt zo belangrijk? Tijdens deze leuke zoektocht krijgen de kinderen een antwoord op die vragen. We laten jullie als partner in het werkveld graag kennismaken met dit ‘Gezonde Buurt’ format. En hoe kan je een format het best leren kennen? Uiteraard door het zelf te ervaren! We nemen je mee op een wandelavontuur en maken je wegwijs in (On)gezond?!

17. Warme transitie: hoopvol samenwerken aan een doorgaande lijn

Vicky Olbrechts, Daisy Boeckx, Nicole Broucke - Campus O³, Dienst Kinderopvang, K&G

We geven een toelichting over het belang van een warme transitie tussen thuis, de kinderopvang en de kleuterschool en de werkgroep die rond dit thema werd opgericht. Daarnaast lichten we enkele ‘good practices’ toe, waaronder het fonkelnieuwe ‘IK ben IK boekje’ dat tot stand kwam obv de eindverhandeling van Vicky Olbrechts, medewerker in het Inloopteam en de Opvoedingswinkel Genk. Dit product zit momenteel in een experimentele fase in samenwerking met basisschool Mater Dei en werd onlangs uitgerold. We ronden af met informatie over ‘de doorgaande lijn’ en een hoopvolle blik op de toekomst.

18. Sociaal-Sportief Voetbalproject: KRC Genk Younited

Tamara Van den Berg & Mikaël Lormans - De Uitdaging Campus O³

Sport is behalve een ontspannende activiteit ook een krachtig middel. Onder het motto ‘MY TEAM, MY HOME’ bouwen we aan een team waar iedereen welkom is en meetelt. We geloven dat iedereen talenten heeft en dat elk individu kan bijdragen aan een team - en bij uitbreiding aan de samenleving. Ontdek hoe je door middel van voetbal kan werken aan persoonlijke en teamvaardigheden! Deze workshop kan doorgaan vanaf 8 kandidaten. Draag sportieve kledij en sportschoenen. Mogelijkheid tot douchen nadien.

19. Samen sterk! Wanneer je kind in opname gaat ...

Petra Budts & Joyce Delarbre - KPC Genk

Opgroeien kan uitdagend zijn en soms is het nodig dat een kind tijdelijk in een kinderpsychiatrisch ziekenhuis verblijft. Deze ingrijpende stap raakt niet alleen het kind, maar ook ouders, zorgfiguren en de schoolomgeving. In deze workshop ontdekken we wat een opname voor een lagere schoolkind betekent en hoe we als professionals, ouders en scholen een ondersteunend netwerk kunnen creëren. We delen waardevolle inzichten om deze periode zo ondersteunend mogelijk te maken. Samen zorgen we voor verschil!

20. Zeven taalbouwstenen

Malika Amarkhail - Kind en Taal

In deze workshop ontdek je de zeven taalmotoren: essentiële bouwstenen voor effectieve taalontwikkeling bij kinderen. Elke taalmotor speelt een rol in het stimuleren van taalvaardigheid en het creëren van een rijke leeromgeving. Je krijgt inzicht in elke taalmotor en hoe deze de taalontwikkeling bevordert. Je leert de taalmotoren toepassen in verschillende leeromgevingen en je krijgt handvaten om een taalrijke, ondersteunende en interactieve omgeving te creëren.


Wrap-up - Receptie

Het is 15:30 uur. Hoog tijd om deze intense dag luchtig af te sluiten! We verzamelen opnieuw plenair in de Barenzaal voor een luchtige wrap-up met:

Jee Kast

Jee Kast is een dichter, of zeg maar eerder woordkunstenaar. Hij zal ons 10-jarig bestaan en deze dag samenvatten in mooie woorden.

Receptie

Om 16 uur sluiten we dag helemaal af met een feestelijke receptie. Een drankje, hapje en netwerkmoment zijn jouw deel! Laat zeker nog een reactie achter in ons gastenboek of spreek een boodschap in bij onze vliegende reporter!


Praktisch - Inschrijven

We stelden een uitgebreid en divers aanbod samen, waar elke welzijnsprofessional of -vrijwilliger actief rondom opvoeden en opgroeien wel zijn gading in vindt. We hopen dan ook jullie massaal te mogen ontvangen op ons congres- en netwerkevent! Hieronder lijsten we nog enkele praktische zaken op en vind je de link om in te schrijven voor ons jubileum.

Vrijdag 13 december 2024

We starten met onthaal om 8:45 uur.

Om 9:15 uur gaat het plenair gedeelte van start.

Wees dus op tijd, want we rekenen op zo’n 200-250 deelnemers.

We eindigen met een receptie om 16 uur. Tegen 17 uur sluiten we definitief af.

Locatie: Barenzaal C-mine, C-Mine 10, 3600 Genk

Voor sommige workshops/themacafés trekken we naar lokalen in de directe omgeving. Je krijgt een wegwijzer en/of gids om je naar de juiste locaties te leiden. Parkeren kan vlot en gratis op de parkings van C-mine. Parking 3 ligt het dichtst bij de Barenzaal.

Deelnameprijs:

25 euro (alles inbegrepen)

Gratis voor alle medewerkers en vrijwilligers van Campus O³ en medewerkers van stad Genk

Vragen? Meer info?

info@campuso3.be - 089 36 79 40

Inschrijven?

www.campuso3.be/10-jaar

We hanteren het principe ‘first come, first serve’. De plaatsen in ons congres en de diverse workshops zijn beperkt. We vragen daarom ook meerdere voorkeuren voor de workshops bij je inschrijving. Interesse? Schrijf dan zo snel mogelijk in!